Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Ponownie oszustwo na BLIK-a w Ostródzie

Policjanci apelują! Przestępcy nie pozostają bierni wobec rozwoju technologii oraz nowych zjawisk w cyberprzestrzeni i wykorzystują je dla swoich potrzeb. Jedną z wciąż popularnych metod są oszustwa na tzw. „BLIKA”. Oszuści najpierw włamują się na konto ofiary na portalu społecznościowym i z tego konta wysyłają wiadomości do znajomych tej osoby z prośbą o pożyczenie pieniędzy i wysłanie kodu BLIK.

W środę (28.09.22) policjanci ostródzkiej jednostki policji zostali zawiadomieni przez 31-letniego mieszkańca miasta o tym, że nieznany sprawca podając się za pracownika banku, pod pretekstem zabezpieczenia pieniędzy, polecił mu pobranie aplikacji, a następnie w wyniku udostępnionego mu kodu BLIK dokonał wypłaty kwoty 6700 zł z konta zawiadamiającego.

Przestępcy wymyślają co raz to nowe metody oszustw. Jedna ze znanych już form wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto wybranej osoby na portalu społecznościowym, wysyła za pomocą jej komunikatora do znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą uiszczenia opłaty. Niejednokrotnie podaje się również za pracownika banku. Następnie oszuści proszą swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłacają pieniądze z bankomatu. Ma być to najszybszy i najprostszy sposób na przekazanie środków. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze znajomemu.

Apelujemy!

Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Skontaktujmy się telefonicznie lub osobiści ze znajomym i upewnijmy się czy naprawdę potrzebuje on naszej pomocy. W przypadku kontaktu pracownika banku sami zweryfikujmy oddzwaniając na infolinię działania zabezpieczające nasze środki. Pracownik banku nigdy nie prosi o kod BLIK! Prośby wyłudzenia pieniędzy oszustów są różne – m.in. na leki, że został zagubiona torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie czy też trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem gdy tylko otrzymają przelew.

Jak się chronić?

Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:

  • pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,

  • pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,

  • nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,

  • oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.

 

(mp)


 

Powrót na górę strony