Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nie daj się oszukać „na BLIK-a”

Przestępcy nie pozostają bierni wobec rozwoju technologii oraz nowych zjawisk w cyberprzestrzeni i wykorzystują je dla swoich potrzeb. Co raz częściej forma wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary.

Jedna z form wyłudzenia pieniędzy przez oszustów polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto wybranej osoby na portalu społecznościowym, wysyła za pomocą jej komunikatora do znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą uiszczenia opłaty. Następnie oszuści proszą swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłacają pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze znajomemu.

Najczęściej pokrzywdzony myśląc, że koresponduje ze swoim znajomym odpowiada na prośbę pożyczenia mu pieniędzy w celu opłacenia zamówionego towaru. Będąc przekonanym, że pomaga osobie znajomej, wysyła kod BLIK. Po jakimś czasie orientuje się, że padł ofiarą oszusta. Najczęściej po kontakcie z prawdziwym znajomym, któremu włamano się na konto społecznościowe.

 

Przypominamy, że takich sytuacji można uniknąć, wystarczy że będziemy stosować kilka ważnych zasad:

• należy stosować dwuskładniowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS;

• zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby;

• pamiętajmy, aby sprawdzać dane transakcji przed jej potwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);

• trzeba chronić swój telefon oraz szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

(aj/kh/mp)

Powrót na górę strony