Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

,,Szwagierka'' okazała się być oszustem

Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). Zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o szybkie wsparcie finansowe nie kryje się oszust! Pomysły przestępców są różne np. pilne opłacenie rachunku za prąd, nagła zapłata za zatankowane paliwo, brak pieniędzy na powrót do domu itp. Z tego powodu należy osobiście spotkać się ze znajomym lub telefonicznie zweryfikować jego tożsamość.

We wtorek (16.07.2024r.) policjanci przyjęli zawiadomienie o oszustwie metodą "na BLIK" dokonanym na mieszkańcu Ostródy, do którego doszło w miniony weekend. Zgłaszający poinformował policjantów, że osoba podszywająca się za jego ,,szwagierkę'' na portalu społecznościowym, poprosiła o szybką pożyczkę pieniędzy za pomocą kodu BLIK. Mężczyzna nie zweryfikował tożsamości osoby z którą korespondował, uległ prośbom i przekazał kilkukrotnie wygenerowane przez niego kody BLIK, zatwierdzając je w aplikacji mobilnej. W taki sposób 67-latek stracił łącznie ponad 16.000 złotych.

Nie daj się oszukać!

Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod BLIK na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik i zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej.

Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:

  • Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!

  • Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.

  • Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.

(pś)

Powrót na górę strony