Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Ostróda: Kolejne próby wyłudzenia pieniędzy metodą „na policjanta”. Kolejna reakcja pracownicy banku, dzięki której starszy mężczyzna nie stracił oszczędności

Do kolejnych kilku osób zadzwonił wczoraj oszust podający się na policjanta, próbując wyłudzić określoną sumę pieniędzy. Jeden z mężczyzn, który taki telefon otrzymał, poszedł do banku i na wskazane telefonicznie konto chciał wpłacić 10 tysięcy złotych. Szybka reakcja pracownicy banku i działania policjantów zapobiegły utracie gotówki. Policjanci po raz kolejny apelują o ostrożność i rozsądek w takich sytuacjach.

Metoda działania oszusta

Coraz więcej osób ma świadomość tego, w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. Przestępcy modyfikują jednak swoje działania.  Wczoraj kilku mieszkańców Ostródy odebrało telefon od oszusta, który usiłował dokonać oszustwa „na policjanta”. Sprawca chciał wykorzystać zaufanie społeczne do funkcjonariuszy Policji i wyłudzić pieniądze. Sposób działania sprawców takich oszustw jest podobny. Najpierw wykonują telefon podając się za członka rodziny. Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje. Proszą o pożyczenie znacznej sumy pieniędzy. Chwilę po zakończeniu takiej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna - podając się za funkcjonariusza Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje, że oszust został namierzony. Prosi, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta. „Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki, prosi, aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta.

Na szczęście pracownicy banku, podobnie jak policjanci troszczą się o osoby starsze i reagują

Niewiele brakowało, by ofiarą takich oszustów padł wczoraj jeden z mieszkańców Ostródy. Na szczęście pracownicę banku zainteresowała sytuacja starszego mężczyzny , który przyszedł do banku i chciał przelać na zapisane na kartce konto 10 tysięcy złotych. Jak się okazało, mężczyzna przyszedł wykonać przelew po tym, jak zadzwonił do niego fałszywy „ funkcjonariusz Policji” i poprosił o przelew pieniędzy.. Gdyby nie szybka i zdecydowana reakcja pracownicy banku i funkcjonariuszy, mężczyzna przelałby pieniądze oszustowi.

Tego samego dnia podobny telefon otrzymało jeszcze kilku innych, starszych mieszkańców Ostródy. Nikt więcej na szczęście nie dał się oszukać.

Pamiętajmy!!!

Sposobów na takie i podobne oszustwa jest coraz więcej i wciąż przestępcy je modyfikują. Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeśli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku oszczędności. W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie ani przelaniu gotówki na konto.

W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy, jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z rodziny i natychmiast powiadamiajmy o sprawie policjantów. W ten sposób unikniemy utraty oszczędności.

Pamiętajmy też o tym, by stale uczulać starszych członków naszych rodzin na tego rodzaju oszustwa. Dzięki takiej rozmowie nasi bliscy będą z pewnością czujni i nie dadzą się „nabrać” na działania przestępców.

 

Powrót na górę strony